ÚS dospel k záveru, že "napadnutá právna úprava, ktorá je ako celok v
čase vyhlásenia tohto nálezu stále platnou súčasťou právneho poriadku,
nie je v súlade s článkom 1 odsek 1 a článkom 2 odsek 2 ústavy v spojení
s článkom 55a ústavy a s článkom 1 ústavného zákona o rozpočtovej
zodpovednosti".
ÚS v danej veci konštatoval nerešpektovanie podmienok na skrátené
legislatívne konanie, nemožnosti relevantne sa vyjadriť Rade pre
rozpočtovú zodpovednosť k finančným dôsledkom právnej úpravy či obídenie
samospráv v danom procese. Napadnutý zákon sa podľa Fiačana uvedie do
súladu s ústavou jedine jeho opätovným prerokovaním v Národnej rade, a
to pri zohľadnení nedostatkov identifikovaných v odôvodnení nálezu.
Prezidentka na ÚS napadla sporné časti balíčka z dielne ministra
financií Igora Matoviča (OĽANO) v rámci zákona o financovaní voľného
času dieťaťa. Argumentovala, že balíček bol prijatý v skrátenom
legislatívnom konaní, na ktoré zjavne nebol splnený žiadny zákonný
dôvod. Obsahom zákona sa pritom mali porušiť ústavné pravidlá
rozpočtovej zodpovednosti a transparentnosti. Zároveň prezidentka
upozornila, že zníženie prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na
polovicu v čase, keď namiesto rodiča prijíma tieto dávky osobitný
príjemca, je v rozpore s Dohovorom o právach dieťaťa. NR SR v tejto
časti už zákon zmenila.
Prezidentka deklarovala, že návrh podala nie preto, že je proti pomoci
rodinám, ale preto, aby rodiny dostávali adresnú, včasnú a dostatočne
účinnú pomoc.